loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 15
يکشنبه 23 بهمن 1401 زمان : 11:27


آرمان اسلامى وحدت و توحید، در تضادومغایرتّ دشوار با این گسیختگى میباشد و سبب ساز مى‌گردد تمایلات راس فرار انسان که اورا همواره به نابود کردن نفس و قدرت خویش در مسیر گوشه و کنار بیرونى متمایل مى‌سازد، جهت معکوس یافته و جان و نفس به سوى کانون خویش روى بگرداند.

امروزه هر کسى دشوار به صلح و ادب نیاز دارااست؛ ولى این نیاز اصلا تحقّق نیافته میباشد. و دقیقا مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد به‌این علّت فلسفى و معرفتى، انتظار وصال به متانت توسط تمدّن غافل از حافظه پروردگار، امرى بیهوده میباشد. صلح و ادب نظام بشرى در فیض صلح و آشتى باایمان و طبیعت به دست مى‌آید[10] و عقب افتاده جسمی تعادل و وحدتى میباشد که تنها از روش یک‌پارچگى ناشى از نظریه توحید به دست آید.

اسلام را ناعادلانه، آئین چاقو و نبرد وصف کرده‌اند؛ در حالى که صلح و ادب را از روش تسلیم در قبال عزم آفریدگار مى‌جوید؛ چنان که واژه اسلام در لهجه عربى هم به معناى تسلیم و هم به معناى صلح و متانت میباشد و این متانت، به‌این علّت تولید مى‌گردد که اسلام به هر چیزى مقام در خور و مطلوب آن را اعطا مى‌نماید. اسلام در میان نیازهاى جسمانى و معنوى و همینطور در میان این دنیا و فقیه آخرت، تعادل و موازنه کاملى برقرار مى‌سازد. هیچ صلح و آرامشى در‌این تمدّنى که مجموع به روزی و آسایش بشر را به ارضاى نیازهاى حیوانى تنزّل مى‌دهد و از توجّه به نیازهاى بالاتر از وجود زمینى و ناسوتى وى سرباز مى‌زند، تحقّق نمى‌پذیرد. افزون بر این، این تمدّن با ذیل آوردن جايگاه آدم به موجودى تماماً خاکى و زمینى، قوی وجود ندارد نیازهاى معنوى اورا که همچنان باقى خواهد ماند، برآورد؛ در فیض ماتریالیسمى غیر احساسّاس و خشن با معنویّتى کاذب پدید خواهد آمد که مخالفتش با ماتریالیسم، بیشتراز آن که واقعى باشد، خیالى میباشد.[11]

با این که‌این حیات دنیایى به طور نهایت و غرض بشر تازه تکریم مى‌گردد، امروزه حیات زمینى و خاکى آدم نیز در معرض خطر قرار گرفته میباشد، یکى از آموزه‌هاى اساسى و موکّد اسلام به دنیاى تازه آن میباشد که بایستی به هر چیزى قدر و جایگاه لایق‌اش اعطا گردد و هر عضوى در موضع خویش قرار گرفته، رابطه صحیح فی آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد مابین کارها ضمانت خواهد شد صلح و متانت مناسب بشر تنها در صورتى تحقّق مى‌یابد که نیازهاى تمامّى آدم خیر صرفا در ناحیه قدرت و آمادگی فکرى وی بلکه براى موجودى در لحاظ گرفته خواهد شد که براى ابد آفریده گردیده‌است. توجّه صرف به نیازهاى طبیعى و مادّى بشر، آدمى را به رتبه بردگى تنزّل مى‌دهد و مشکلاتى حل ناشدنى را حتّى در سطح مادّى براى وی پدید مى‌آورد. با این که پزشکى تازه (و خیر آیین) سبب ساز ایراد ارتقاء جمعیّت مى‌باشد، با این وصف، از آیین منظور مى‌خواهد شد تا با انصراف از بخشى از تمامّ معناى مقدّس حیات بشرى، به حلّ این اختلال بپردازد. علاوه بر آن، یکى از دلمشغولى‌هاى ضرور امروز، مسأله مصالحه و همزیستى ادیان میباشد. در‌این حوزه نیز اسلام براى بشر متجدّد و معاصر، پیام ویژه‌اى دارااست. چنان که در یکى از فصول پیش خیال و خاطر آرم کردیم، اسلام باور به پیامبران قبلی را یکى از ضروریّات دینى دانسته و با قاطعیّت بی نقص، تک تکّیت و شمول وحى را تأیید مى‌نماید.[12] هیچ متن مقدّس دیگرى بیش‌خیس و آشکارتر از قرآن، این مجموعّیّت و شمول آئین را تأئید نمى‌نماید. در تصویر رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد و تجسّم آیین در جلوه مجموعّى و عام آن در سراسر حلقات تاریخ انسان، اسلام (آخرین آئین از رینگ ادیان مو جود)، در‌این نگرش به هندوئیزم (اولیه و قدیم‌ترین آیین جان دار) مى‌پیوندد.


آرمان اسلامى وحدت و توحید، در تضادومغایرتّ دشوار با این گسیختگى میباشد و سبب ساز مى‌گردد تمایلات راس فرار انسان که اورا همواره به نابود کردن نفس و قدرت خویش در مسیر گوشه و کنار بیرونى متمایل مى‌سازد، جهت معکوس یافته و جان و نفس به سوى کانون خویش روى بگرداند.

امروزه هر کسى دشوار به صلح و ادب نیاز دارااست؛ ولى این نیاز اصلا تحقّق نیافته میباشد. و دقیقا مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد به‌این علّت فلسفى و معرفتى، انتظار وصال به متانت توسط تمدّن غافل از حافظه پروردگار، امرى بیهوده میباشد. صلح و ادب نظام بشرى در فیض صلح و آشتى باایمان و طبیعت به دست مى‌آید[10] و عقب افتاده جسمی تعادل و وحدتى میباشد که تنها از روش یک‌پارچگى ناشى از نظریه توحید به دست آید.

اسلام را ناعادلانه، آئین چاقو و نبرد وصف کرده‌اند؛ در حالى که صلح و ادب را از روش تسلیم در قبال عزم آفریدگار مى‌جوید؛ چنان که واژه اسلام در لهجه عربى هم به معناى تسلیم و هم به معناى صلح و متانت میباشد و این متانت، به‌این علّت تولید مى‌گردد که اسلام به هر چیزى مقام در خور و مطلوب آن را اعطا مى‌نماید. اسلام در میان نیازهاى جسمانى و معنوى و همینطور در میان این دنیا و فقیه آخرت، تعادل و موازنه کاملى برقرار مى‌سازد. هیچ صلح و آرامشى در‌این تمدّنى که مجموع به روزی و آسایش بشر را به ارضاى نیازهاى حیوانى تنزّل مى‌دهد و از توجّه به نیازهاى بالاتر از وجود زمینى و ناسوتى وى سرباز مى‌زند، تحقّق نمى‌پذیرد. افزون بر این، این تمدّن با ذیل آوردن جايگاه آدم به موجودى تماماً خاکى و زمینى، قوی وجود ندارد نیازهاى معنوى اورا که همچنان باقى خواهد ماند، برآورد؛ در فیض ماتریالیسمى غیر احساسّاس و خشن با معنویّتى کاذب پدید خواهد آمد که مخالفتش با ماتریالیسم، بیشتراز آن که واقعى باشد، خیالى میباشد.[11]

با این که‌این حیات دنیایى به طور نهایت و غرض بشر تازه تکریم مى‌گردد، امروزه حیات زمینى و خاکى آدم نیز در معرض خطر قرار گرفته میباشد، یکى از آموزه‌هاى اساسى و موکّد اسلام به دنیاى تازه آن میباشد که بایستی به هر چیزى قدر و جایگاه لایق‌اش اعطا گردد و هر عضوى در موضع خویش قرار گرفته، رابطه صحیح فی آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد مابین کارها ضمانت خواهد شد صلح و متانت مناسب بشر تنها در صورتى تحقّق مى‌یابد که نیازهاى تمامّى آدم خیر صرفا در ناحیه قدرت و آمادگی فکرى وی بلکه براى موجودى در لحاظ گرفته خواهد شد که براى ابد آفریده گردیده‌است. توجّه صرف به نیازهاى طبیعى و مادّى بشر، آدمى را به رتبه بردگى تنزّل مى‌دهد و مشکلاتى حل ناشدنى را حتّى در سطح مادّى براى وی پدید مى‌آورد. با این که پزشکى تازه (و خیر آیین) سبب ساز ایراد ارتقاء جمعیّت مى‌باشد، با این وصف، از آیین منظور مى‌خواهد شد تا با انصراف از بخشى از تمامّ معناى مقدّس حیات بشرى، به حلّ این اختلال بپردازد. علاوه بر آن، یکى از دلمشغولى‌هاى ضرور امروز، مسأله مصالحه و همزیستى ادیان میباشد. در‌این حوزه نیز اسلام براى بشر متجدّد و معاصر، پیام ویژه‌اى دارااست. چنان که در یکى از فصول پیش خیال و خاطر آرم کردیم، اسلام باور به پیامبران قبلی را یکى از ضروریّات دینى دانسته و با قاطعیّت بی نقص، تک تکّیت و شمول وحى را تأیید مى‌نماید.[12] هیچ متن مقدّس دیگرى بیش‌خیس و آشکارتر از قرآن، این مجموعّیّت و شمول آئین را تأئید نمى‌نماید. در تصویر رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد و تجسّم آیین در جلوه مجموعّى و عام آن در سراسر حلقات تاریخ انسان، اسلام (آخرین آئین از رینگ ادیان مو جود)، در‌این نگرش به هندوئیزم (اولیه و قدیم‌ترین آیین جان دار) مى‌پیوندد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 113
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 86
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 10
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 87
  • بازدید ماه : 331
  • بازدید سال : 4950
  • بازدید کلی : 6348
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی