loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 10
يکشنبه 14 آبان 1402 زمان : 10:39

از قبل از ورود اسلام به کشور‌ایران، مردمان این مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد مرزوبوم عبادت گاه های خویش را تزئین می کردند و همت خویش را بر این می گذاشتند که محل خلوت با خدای خود را به زیباترین صورت ممکن بسازند. پس از ورود اسلام به کشور ایران استعمال از تزئینات معماری در مسجدها ارتقاء پیدا کرد. یک کدام از زیباترین این عنصرها هنر به کار گیری از کاشی مسجد بود، که هنوز هم جزء لاینفک زیبائی مسجد اهل ایران میباشد. رنگ سپید خط نوشته مذهبی بر روی رنگ لاجورد موضوع، نماد از موفقیت نور و روشنایی بر تیرگی داراست.

مقایسه فضاها در الگوی رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد مسجد شبستانی و مساجد ایوانی
به طور کلی مدل شبستانی خط سیری بی آلایش و سرراست را در چنگ کاربر می‌گذارد. تغییر تحول احساس دور و اطراف در دور و بر های گشوده و بسته به یک باره و سوای پیشگفتار چینی رخداد می افتد. طرح معماری آن فقط به پاسخی معمولی و مصرح به نیازهای کارکردی بسنده می نماید، که به عبارتی اقامه نماز میباشد. در اینگونه الگویی قابلیت و امکان تجربه فضایی و سلسله مراتبی برای مخاطب فراهم نمی‌شود و وی احساس حضور در جای را به خیر و خوبی تجارب نمی نماید اگر که الگوی چهار ایوانی دارنده روندی غامض خیس و آرایش و پیرایش فضایی توسعه یافته تری میباشد.

با اضافه کردن حیاط، خط سیر کم آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد آب مدل شبستانی به الگویی دیدنی از تجربه متنوع فضایی تبدیل می‌گردد. تغییر و تحول جای از فضای گشوده و بسته از روش فیلتری نصفه گشوده به نام حیاط شکل میگیرد که به هر دو گوشه و کنار قرابت دارااست. همینطور دسترسی به مقدس ترین فضای مسجد یا این که به عبارتی محراب، با طی کردن سلسله مراتب و حریم بندی واقعه می افتد. وصال به فضای محراب نیاز به فراهم سازی قلبی و خیالی دارااست.

از قبل از ورود اسلام به کشور‌ایران، مردمان این مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد مرزوبوم عبادت گاه های خویش را تزئین می کردند و همت خویش را بر این می گذاشتند که محل خلوت با خدای خود را به زیباترین صورت ممکن بسازند. پس از ورود اسلام به کشور ایران استعمال از تزئینات معماری در مسجدها ارتقاء پیدا کرد. یک کدام از زیباترین این عنصرها هنر به کار گیری از کاشی مسجد بود، که هنوز هم جزء لاینفک زیبائی مسجد اهل ایران میباشد. رنگ سپید خط نوشته مذهبی بر روی رنگ لاجورد موضوع، نماد از موفقیت نور و روشنایی بر تیرگی داراست.

مقایسه فضاها در الگوی رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد مسجد شبستانی و مساجد ایوانی
به طور کلی مدل شبستانی خط سیری بی آلایش و سرراست را در چنگ کاربر می‌گذارد. تغییر تحول احساس دور و اطراف در دور و بر های گشوده و بسته به یک باره و سوای پیشگفتار چینی رخداد می افتد. طرح معماری آن فقط به پاسخی معمولی و مصرح به نیازهای کارکردی بسنده می نماید، که به عبارتی اقامه نماز میباشد. در اینگونه الگویی قابلیت و امکان تجربه فضایی و سلسله مراتبی برای مخاطب فراهم نمی‌شود و وی احساس حضور در جای را به خیر و خوبی تجارب نمی نماید اگر که الگوی چهار ایوانی دارنده روندی غامض خیس و آرایش و پیرایش فضایی توسعه یافته تری میباشد.

با اضافه کردن حیاط، خط سیر کم آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد آب مدل شبستانی به الگویی دیدنی از تجربه متنوع فضایی تبدیل می‌گردد. تغییر و تحول جای از فضای گشوده و بسته از روش فیلتری نصفه گشوده به نام حیاط شکل میگیرد که به هر دو گوشه و کنار قرابت دارااست. همینطور دسترسی به مقدس ترین فضای مسجد یا این که به عبارتی محراب، با طی کردن سلسله مراتب و حریم بندی واقعه می افتد. وصال به فضای محراب نیاز به فراهم سازی قلبی و خیالی دارااست.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 109
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 43
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 53
  • بازدید ماه : 109
  • بازدید سال : 4728
  • بازدید کلی : 6126
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی